E-urheiluvalmennuksen tutkimus

Lähi- ja etävalmennuksien erot Counter-Strike -joukkueen pelaajien kehittymisessä

E-urheilututkimuksen banneri

Elektroniseen urheiluun tarkoitettujen harjoittelutilojen määrä on kasvussa, mutta tavoitteellisesti pelaavien lähivalmennuksen hyötyihin liittyvää tutkimustietoa ei ole saatavilla tai se on vielä varsin puutteellista. Perinteisten urheilulajien osalta on osoitettu, että valvottu lähiharjoittelu kehittää valmennettavaa enemmän, kuin omatoiminen (etä)harjoittelu. Myös yksittäisten pelaajien tai tiimien suorituskyvyn kehittymiseen liittyvää tutkimusdataa tarvitaan lisää, jotta alaan liittyvä kehitystyö mahdollistuu.

Tutkimukseen rekrytoidaan 24 aktiivisesti Counter-Strikeä pelaavaa koehenkilöä, jotka pyritään tavoittamaan ENCE Academyn sekä muiden yhteistyökumppaneiden kautta. Counter-Strike on taktinen, joukkuepohjainen ammuntapeli, joka on yksi maailman pelatuimmista e-urheilun kilpapeleistä. Kuten monissa muissakin joukkuepeleissä, tiimin sisäisten roolien tekninen ja taktinen yhteistyö sekä strategian suunnittelu joukkueena mahdollistavat tehokkaan ja tuloksellisen pelaamisen.

ENCE Akatemialle on ensiarvoisen tärkeää olla mukana kehittämässä suomalaisen e-urheilun valmennuskulttuuria ja sen toimintamalleja, joten oli luontaista lähteä osalliseksi tähän ajankohtaiseen ja tarpeelliseen tutkimukseen.

- ENCE Akatemian ohjelmajohtaja Eemeli Ikonen

Kaksi kuukautta kestävän harjoitusjakson aikana tullaan seuraamaan sekä yksittäisten pelaajien henkilökohtaisten pelitaitojen että yhteistyössä pelaavan joukkueen suorituskyvyn kehittymistä. Tutkimukseen osallistuva lähivalmennusryhmä harjoittelee Jamkin pääkampuksella sijaitsevassa, e-urheiluun ja valmennustoiminnan harjoittamiseen suunnitellussa GamePit Pro -pelitilassa valmentajan ollessa fyysisesti paikalla. Etävalmennusryhmä harjoittelee vastaavasti saman valmentajan johdolla etäyhteyden välityksellä, jolloin joukkueen tavoitteellinen harjoittelu tapahtuu esimerkiksi kotikoneilta käsin. Harjoitusjaksolla mukaillaan kansainvälisesti menestyneiden e-urheilujoukkueiden (mm. ENCE Academy) valmennusmetodiikkaa.

Jamkin tutkimusryhmän kommentit

Pelaajien hyvinvointi avainasemassa

"Kokonaisvaltainen hyvinvointi mahdollistaa tehokkaan tavoitteellisen harjoittelun, joten on tärkeää, että pelaaja tiedostaa ja ottaa huomioon myös pelin ulkopuolella vaikuttavat tekijät."

- tutkimuksen valmennusosuuksista vastaava tutkija Perttu Leppä

Tutkimus edistää keskisuomalaista e-urheiluosaamista

"Tämä on jälleen erinomainen avaus keskisuomalaisesta huippuosaamisesta ja e-urheilukentän yhteistyöstä, joka tukee osaltaan myös Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymän rakentumista."

- hankkeen projektipäällikkö Tuomas Rauhansalo

Peliteknologiat ja e-urheilu

Kokoamme yhteen peliteknologioihin ja e-urheiluun liittyvän osaamisen kehittämisen. Tavoitteenamme on olla kansallisen ja kansainvälisen TKI-toiminnan myötä globaalisti tunnetuin ja arvostetuin peliteknologioita ja e-urheilua hyödyntävä korkeakoulu.

Lisätietoa

Heikki Peltonen

Tuntiopettaja (päätoiminen), Lecturer
Global Competence, Global Competence
Liiketoiminta, School of Business
+358504786555

Perttu Leppä

Tutkija, Researcher
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358504098338

Tuomas Rauhansalo

Vanhempi asiantuntija, Senior Advisor
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358505975473